Wpływ procesu rekrutacyjnego na markę przedsiębiorcy – ENPIRE HR

Usługa rekrutacji z biegiem lat stała się bardzo popularna. Wiele firm nie jest w stanie samodzielnie znaleźć sobie pracowników. Zewnętrzni eksperci ds. rekrutacji sprawiają, że w przedsiębiorstwie pojawiają się wyjątkowe osoby, które napędzają działalność firmy. Należy pamiętać, że to właśnie ludzie budują organizację. I odpowiednio zrekrutowane osoby, przyczyniają się do jej zysków
i osiągnięć. Wizerunek firmy wpływa więc na rekrutację, ponieważ potencjalny pracownik, podejmując decyzje o wyborze pracodawcy, zawsze bierze pod uwagę to, jak prezentuje się dana firma na rynku – opinie o niej w internecie, od znajomych oraz to, jak zaprezentują ją rekruterzy.

Rozmowa

Wielu z nas na pewno uczestniczyło w rozmowie rekrutacyjnej, która okazała się koszmarem. Niedoświadczony i niekompetentny rekruter? Jakie myśli wtedy mieliście na temat firmy? Jakie by one nie były, to na pewno nie były one pozytywne. Czy chcielibyście zaaplikować tam jeszcze raz? Bardzo dużo pytań, a odpowiedź może być tylko jedna: to rekruterzy reprezentują firmę podczas procesu i to oni mają bardzo ciężkie zadanie, by taka osoba chętnie powróciła na kolejny etap, czy przyjęła szybko ofertę. Należy więc pokazać się z jak najlepszej strony i zachować profesjonalizm, dbać o wizerunek firmy w każdym miejscu i czasie, a szczególnie podczas procesu rekrutacyjnego. Bez względu na to czy jesteśmy rekruterami zewnętrznymi, czy wewnętrznymi, jest ważne, by przedstawiać pracodawcę pozytywnie i zgodnie z prawdą. Rekruterzy zewnętrzni odgrywają tu szczególną rolę. Są odpowiedzialni nie tylko za znalezienie kandydatów, ale również za stworzenie obrazu pożądanego pracodawcy. Rekruter zewnętrzny stanowi zewnętrznego reprezentanta swojego klienta. Współpraca na linii firma rekrutacyjna – klient powinna być postrzegana szerzej, niż jako możliwość pozyskania odpowiednich CV. Wśród specjalistów z określonej dziedziny rekruter zostawia pewien obraz klienta jako pracodawcy. O tym, że to ważne mówią też statystyki. Żeby przedstawić kilka CV kandydatów spełniających wymagania rekruter skontaktować musi się z kilkudziesięcioma. Co najmniej! I każdemu przedstawia potencjalnego pracodawcę. Zatem od sposobu
w jaki to robi, znajomości klienta, własnej kultury osobistej, umiejętności budowania relacji zależy opinia o danej firmie.

Feedback

Dziękuję za informację. A przede wszystkim chciałam Pani niezmiernie podziękować za profesjonalizm oraz ciągły kontakt
i poinformowanie mnie o statusie. Dzięki Pani czułam się w procesie zaopiekowana cały czas i wiedziałam, że mogę na Panią liczyć. 🙂 Życzę sukcesów!

Lubię dostawać takie wiadomości. Chyba każdy z rekruterów lubi, prawda? Kandydat powinien czuć się “zaopiekowany”
w rekrutacji. Tymczasem częstą przypadłością procesów rekrutacyjnych jest brak feedbacku lub bardzo długie czekanie na informację zwrotną. Czy można mieć dobre zdanie o firmie, która przytrzymuje nas do ostatniej chwili bez żadnej informacji? Powoduje to negatywne emocje i niechęć do danego pracodawcy. Kandydaci będą czuli się o wiele lepiej, wiedząc na jakim etapie jest ich kandydatura. Brak informacji budzi poczucie bycia lekceważonym. Co więcej zwiększa też ryzyko, że finalnie kandydat nie przyjmie oferty pracy. A powodem będzie traktowanie go bez szacunku. Zatem jeżeli proces się przedłuża i jako rekruter nie masz na to wpływu, to wystarczy zadzwonić do kandydatów, powiedzieć im jak jest, okazać zrozumienie jeżeli się niecierpliwią, przeprosić
i poprosić o cierpliwość. Szczerość i empatia są w takiej sytuacji jak najbardziej na miejscu.

Marka

Wizerunek firmy jest zbiorem elementów, które mają za zadanie dostarczyć najważniejszych informacji o danym brandzie
i produktach lub usługach klientom. Ponadto wizerunek firmy to także subiektywizm, który odwołuje się bezpośrednio do emocji. Po prostu różne dane o firmie, które do nas docierają powodują, że daną firmę lubimy lub nie.

Należy zatem budować wizerunek w sposób staranny oraz świadomy, ponieważ przekłada się on bezpośrednio na zyski. Przedsiębiorstwo – jako pracodawca – musi dążyć do posiadania mocnej i rozpoznawalnej marki na rynku. Jest to pewnego rodzaju przewaga konkurencyjna nad innymi firmami, ponieważ silne firmy mogą pozyskiwać najlepszych z najlepszych na rynku. Tworzenie marki dobrego pracodawcy musi rozpoczynać się przede wszystkim wewnątrz struktur firmowych. Istotna jest zatem rola współpracy między dwoma działami: HR i marketingiem lub HR wewnętrznym a firmami employer brandingowymi. Działania Employer Branding mają ogromne znaczenie, dlatego przedsiębiorstwa powinny bardziej skupiać na nich swoją uwagę, ponieważ powoduje to postrzeganie firmy jako dobrego pracodawcy i pozwala zatrudniać coraz to lepsze osoby. Budowanie wizerunku pracodawcy zaczyna się jeszcze przed rekrutacją, wtedy, gdy dbamy o rozpoznawalność firmy i dobrą opinię. Dlatego dbajmy
o naszych kandydatów w procesach rekrutacyjnych oraz o obecnych pracowników! Bo to ich opinia pozwala nam budować markę na wysokim poziomie i generować zyski.

Justyna Duchalska – Talent Acquisition & Recruitment Specialist

KONTAKT

//enpirehr.pl/wp-content/uploads/2019/04/logo-hr-bialemale.png

Pomagamy pracodawcom znaleźć najlepszych pracowników, a pracownikom ich pracę marzeń.

klauzula

Administratorem danych jest
ENPIRE SP. z o.o.,
ul. Toruńska 151, 85-880 Bydgoszcz.

Pełny obowiązek informacyjny
dostępny jest na:

enpirehr.pl/klauzula-informacyjna