Praca zdalna – jak efektywnie pracować i nie zwariować? – ENPIRE HR

Ostatnie półrocze dla tysięcy pracodawców i pracowników było prawdziwym egzaminem, przed którym postawiła nas wszystkich pandemia COVID 19. Lockdown i oddelegowanie pracowników do pracy zdalnej wymogło na wszystkich konieczność reorganizacji dotychczasowego sposobu i trybu pracy, jak i życia osobistego.

O ile dla wielu pracowników praca w trybie home office to od lat chleb powszedni, tak dla innych okazała się ona pierwszym, często trudnym doświadczeniem.

Wielu pracodawców niemal natychmiast sprawnie dostosowało swoje regulaminy pracy do nowej sytuacji, zapewniło pracownikom dostęp do niezbędnych narzędzi, rozwiązań technologicznych umożliwiających wewnętrzną komunikację w rozproszonej strukturze, oraz zadbało o wszystkie inne aspekty istotne dla płynnego funkcjonowania firmy. Jednak mimo wielu ułatwień praca zdalna okazała się prawdziwym wyzwaniem, okupionym koniecznością wyrobienia zupełnie nowych nawyków i przyzwyczajeń. Wiele rozmów przeprowadzonych na ten temat z naszymi partnerami biznesowymi, kandydatami i współpracownikami pozwoliło nam zebrać i podsumować opinie oraz ich indywidualne doświadczenia. Na tej podstawie opracowaliśmy kilka cennych
i przydatnych porad, dzięki którym praca z domu może być w pełni skuteczna, efektywna i służąca dobremu zdrowiu
i samopoczuciu.

Odpowiednia przestrzeń do pracy w warunkach domowych

Dotychczas to Twój pracodawca odpowiadał za zapewnienie optymalnych warunków pracy w biurze, tak by były one zgodne z zasadami BHP i ergonomii. Dotychczas miałeś swoje profesjonalne stanowisko pracy, swoje biurko i wygodny fotel z podnóżkiem, na którym spędzałeś co najmniej kilka godzin pracy dziennie. W biurze miałeś również wspólną przestrzeń socjalną, dostęp do kuchni i jadalni, w której o stałych porach spożywałeś lunch ze współpracownikami. W strefie chillout regenerowałeś umysł i ciało dla zapewnienia właściwej kondycji i dobrostanu, tak niezbędnych dla Twojej wydajności.

Od teraz jednak to Ty w dużym stopniu przejmujesz odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo i komfort pracy w domowych warunkach. Praca zdalna wymaga od Ciebie mądrego zaaranżowania swojej przestrzeni, ale daje też nieograniczoną możliwość przystosowania jej do Twoich indywidualnych potrzeb, preferencji, a nawet upodobań. Idealnym rozwiązaniem byłby osobny, cichy, odpowiednio oświetlony i regularnie wietrzony pokój do pracy, osobne biurko i fotel zapewniający komfort i zdrową pozycję ciała.
W rzeczywistości często jest to niemożliwe, dlatego warto zadbać o to, by zapewnić właściwe warunki do pracy, które będą służyły Twojej koncentracji, skupieniu oraz dobrej kondycji psychofizycznej.

Jak zadbać o ergonomię i wygodę w pracy zdalnej:

  • Zapewnij odpowiedni fotel ze stabilnym oparciem dla kręgosłupa
  • Unikaj pracy na kanapie, na dywanie, na łóżku czy leżaku
  • Zadbaj o odpowiednie oświetlenie, które nie będzie obciążać oczu
  • Ustaw na biurku lub stole monitor w odpowiedniej odległości od siebie – 50 – 70 cm
  • Zadbaj o prawidłowe i wygodne dla Ciebie rozmieszczenie pozostałych sprzętów
  • Jeśli hałas w domu przeszkadza Ci w pracy, zatroszcz się o dobrze wygłuszające słuchawki
  • Dbaj o stały dopływ świeżego powietrza, regularnie wietrząc pomieszczenie
  • Zapewnij porządek w pokoju i estetykę miejsca pracy
  • Otocz się przedmiotami, które pozytywnie na Ciebie wpływają – książki lub kwiaty
  • Usuń z przestrzeni, w której pracujesz przedmioty, które Cię dekoncentrują.

Stały plan dnia i przestrzeganie ustalonych godzin pracy i odpoczynku

Dopóki Twój plan dnia uzależniony był od dojazdu z miejsca zamieszkania do biura oraz powrotu do domu w ustalonych godzinach, nie groziła Ci żadna pokusa odstępstw od codziennych zasad, a granica między pracą a życiem prywatnym znaczona była wskazówkami zegara. Poranna kawa z coffee poincie, briefing zespołowy z szefem o stałej porze, regularna przerwa na lunch dyktowały poszczególne etapy dnia pracy i wymuszały zarówno punktualność, jak i zaangażowanie w codzienne obowiązki.

Praca zdalna w warunkach domowych często zaciera te granice, wpuszczając nas w pułapkę braku konsekwencji w utrzymaniu zdrowego balansu między życiem zawodowym a prywatnym i utrzymaniem stałego, osadzonego w ryzach czasowych porządku. Tymczasem rutyna to nasz sprzymierzeniec i warto ustalić na nowo swój plan dnia i konsekwentnie go przestrzegać, by zachować harmonię między pracą zawodową a życiem prywatnym.

Jak to zrobić:

  • zaczynaj dzień punktualnie od stałych czynności, niekoniecznie związanych z pracą – wspólne śniadanie, wyprowadzenie psa, poranny jogging
  • dbaj o codzienną higienę, zrzuć pidżamę i zadbaj o odpowiednią garderobę
  • dostosuj godziny posiłków do dotychczasowych przyzwyczajeń i się ich trzymaj
  • rób przerwy w pracy, pięć minut na kilka skłonów, oddechów lub ćwiczeń rozciągających w ciągu każdej godziny pracy odciąży Twój kręgosłup, da odpocząć oczom i oczyści ze stresu
  • rozpoczynaj pracę punktualnie o wyznaczonej porze, zgodnej z godzinami pracy firmy
  • kończ pracę punktualnie, wyłączaj codziennie komputer i nie odkładaj telefonu służbowego na szafkę nocną.

Zdrowy styl życia i well-being, czyli zadbaj o własne domowe benefity

Przyzwyczaiłeś się do owocowych wtorków i czwartków? Korzystałeś w karty Multisport, bo siłownia była dwa piętra nad Twoim biurem i cieszył Cię trening zespołowy? Z jednej strony praca w biurze wiązała się ze stałym planem dnia, związanym ze wspólnymi posiłkami czy przerwą na sport i czułeś mobilizację do regularnego działania. Z drugiej strony nieprzewidywalna dynamika pracy, rosnący lub zmienny nawał obowiązków uniemożliwiał Ci zachowanie prozdrowotnej dyscypliny w miejscu pracy. Często brakowało Ci czasu na regularne posiłki, co wiązało się z jedzeniem w biegu, często fast foodów w drodze do klienta. Praca w trybie home office to idealny moment, kiedy możesz zadbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne i poukładać dotychczasowy bałagan lub utrzymać zdrowy plan, którym kierowałeś się w pracy w biurze. Tryb pracy zdalnej pozwala Ci zaoszczędzić czas i koszty dojazdu do pracy. Czas ten możesz więc przeznaczyć na zdrowy styl życia swój i swojej rodziny.

O co musisz zadbać:

  • ustal stałe pory posiłków i trzymaj się ich
  • zaoszczędzony na dojazdach czas przeznacz na przygotowanie zdrowych posiłków
  • zadbaj o codzienną porcję ruchu, choćby o poranny lub popołudniowy spacer
  • zadbaj o samorozwój i ulubioną rozrywkę, teraz masz na to więcej czasu.

In touch, czyli dbaj o relacje i bądź na bieżąco

Oddelegowanie do pracy zdalnej zazwyczaj dotkliwie pozbywa pracowników możliwości codziennego kontaktu ze sobą, a także istotnych dla poczucia przynależności realnych spotkań z zespołem współpracowników, z klientami i partnerami biznesowymi. Życie społeczne i codzienne współdziałanie w grupie to nieodłączny element pracy i gwarant zachowania poczucia wartości, poczucia przydatności, poczucia bycia ważnym, lubianym i aktywnym. Podczas, gdy dla jednych home office to okazja do poświęcenia czasu bliskim i rodzinie, tak dla innych praca zdalna to czasem przyczyna osamotnienia, a nawet poczucia straty. Dlatego niezależnie od nakładów i zaangażowania pracodawcy w zapewnienie stałego kontaktu z pracownikami, poprzez odpowiednie technologie
w codziennej komunikacji i współpracy, warto samemu pomyśleć o sposobach na aktywne uczestnictwo w życiu zawodowym
i społecznym.

Co może pomóc:

  • korzystaj z dostępnych komunikatorów internetowych i platform oferowanych przez pracodawcę
  • uczestnicz w wideokonferencjach służbowych i sam inicjuj takie kontakty
  • bądź w kontakcie audio i video z członkami zespołu i przełożonymi
  • korzystaj z dostępnych form kształcenia i współpracy online – webinarów, konferencji, eventów w sieci
  • dbaj o relacje zawodowe i pozazawodowe ze współpracownikami.

Wprowadzenie trybu pracy zdalnej w każdej organizacji wymaga od pracodawców i managerów odpowiednich przygotowań
i przemyślanego programu wdrożenia pracowników do takiej pracy. Osoby zarządzające mają obowiązek zapewnić swoim pracownikom odpowiedni sprzęt i niezbędne narzędzia pracy, bezpieczne dostępy do wszystkich wymaganych systemów czy rozwiązań w chmurze, niezbędnych do przechowywania danych. Kadra managerska jest odpowiedzialna również za odpowiednie kierowanie zespołem rozproszonym, ich czasem, obowiązkami. Odpowiada również za motywację i dobrą atmosferę, także podczas home office.

Jest jednak wiele ważnych aspektów, o które zadbać możemy my – pracownicy. Powinniśmy pamiętać nie tylko o tym, by nasza praca była efektywna, ale przede wszystkim komfortowa i przynosiła satysfakcję niezależnie od miejsca jej wykonywania.

Agnieszka Zielińska – Dyrektor HR

KONTAKT

//enpirehr.pl/wp-content/uploads/2019/04/logo-hr-bialemale.png

Pomagamy pracodawcom znaleźć najlepszych pracowników, a pracownikom ich pracę marzeń.

klauzula

Administratorem danych jest
ENPIRE SP. z o.o.,
ul. Toruńska 151, 85-880 Bydgoszcz.

Pełny obowiązek informacyjny
dostępny jest na:

enpirehr.pl/klauzula-informacyjna