Jak przygotować się do wideorozmowy o pracę? – ENPIRE HR

Każdy z nas kojarzy tę miejską legendę o facecie, który do rozmowy na Skype zakłada tylko koszulę I marynarkę. Niedbalstwo i pozornie niewykrywalne lenistwo związane z rozmową przez komunikator może się jednak dla nas źle skończyć. Jeśli masz w planach rozmowę o pracę organizowaną online, rzuć okiem na poniższe wskazówki.

W dobie obecnej epidemii koronawirusa pracodawcy są często zmuszeni do zmiany sposobu funkcjonowania firmy. Odbija się to też na rekrutacji, która przeszła do rzeczywistości wirtualnej, przez co stresującą rozmowę o pracę zamiast w biurze pracodawcy, możesz odbyć w domowym zaciszu. Przy obecnej sytuacji na rynku, nie możesz pozwolić sobie na niewykorzystanie potencjalnej przewagi nad konkurentami.

Oto kilka porad, które pomogą Ci zaprezentować się z najlepszej strony.

1. Sprawdź jakiego narzędzia do wideorozmów będziecie używać

Skype to nie wszystko, na rynku dostępnych jest wiele aplikacji i usług umożliwiających odbycie wideorozmowy. Nie wszystkie działają bez wcześniejszego zainstalowania odpowiedniego programu na komputerze, niektóre narzędzia otwierają okno wideorozmowy wprost w przeglądarce. Warto dowiedzieć się wcześniej czego używa do rozmów firma zapraszająca nas na rozmowę o pracę. Znając program, możesz zlokalizować i przetestować przydatne funkcje jak wyciszenie mikrofonu czy udostępnianie ekranu. Umiejąc posługiwać się używanym przez potencjalnego pracodawcę narzędziem, zrobisz lepsze wrażenie i poczujesz się pewniej.

2. Email do celów zawodowych to Twoja wizytówka

Tutaj sprawa jest bardzo prosta. Nie wypada wysyłać swojego CV z adresu email kasiuleńka8342. Na starcie tracisz wiele w oczach rekrutera i pracodawcy. To samo dotyczy nicka na Skype czy jakimkolwiek innym programie. Jeśli uwielbiasz swój niezbyt profesjonalny adres email, załóż drugi, zawierający imię i nazwisko, tylko do celów zawodowych. Warto wtedy ustawić automatyczne przesyłanie poczty na główną skrzynkę – w ten sposób żaden email nie będzie czekał zbyt długo na odpowiedź.

3. Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Zadbaj o swoje otoczenie. Atrakcyjne wizualnie tło będzie Twoim atutem. Jednak postaraj się, by nie odwracało ono uwagi od Ciebie i tego co mówisz. Akwarium z pływającymi rybami może tak wciągnąć rozmówcę, że umknie mu kilka sukcesów, które właśnie omawiasz. Niech tło będzie zadbane i uporządkowane. Usychająca paprotka, mimo bycia zielonym akcentem może poddać w wątpliwość Twoją sumienność i dbałość o szczegóły. Dla osób z większą wyobraźnią może to wręcz zwiastować, że firma z Tobą na pokładzie znajdzie się w podobnej kondycji. Twoje to mówi o Tobie bardzo dużo, możesz wykorzystać to i nieco podrasować swój wizerunek w oczach rekrutera. Regał z książkami, część pozycji związanych z pracą, może jakiś słownik języka obcego i w głowie już powstaje obraz osoby nastawionej na naukę i rozwój, a to wszystko zanim jeszcze zaczęła się faktyczna rozmowa. Zadbaj o swój wizerunek. Zależnie od branży można pozwolić sobie na więcej lub mniej luzu, jednak zawsze lepiej być trochę zbyt dobrze ubranym niż w drugą stronę. Warto zapoznać się z treściami umieszczanymi w social mediach pracodawcy, można na ich podstawie ocenić poziom formalności stroju obowiązujący w danej firmie. Dobrze leżąca koszula i marynarka nigdy nie wyglądają źle (tak, spodnie są konieczne), analogicznie biała bluzka koszulowa i ciemny dół zawsze się obronią. Przed rozpoczęciem rozmowy włącz kamerkę i sprawdź, jak wyglądasz.

4. Światła, kamera, akcja

Aby wyglądać najbardziej korzystnie, zadbaj o odpowiednie natężenie oświetlenia, jednak nie siadaj z silnym źródłem światła za plecami – wtedy Twoja twarz będzie ciemną plamą. Komputer z kamerką zamiast bezpośrednio na stole, połóż na podwyższeniu w postaci np. pudełka od butów. W ten sposób wyglądasz szczuplej, rozmówca nie patrzy na Ciebie z żabiej perspektywy i osiągniesz przez to efekt najbliższy rozmowie twarzą w twarz.

5. Cisza na planie

Poproś domowników o zachowanie ciszy, wyprowadź psa przed planowaną rozmową, by nie zaczął prosić o wyjście w trakcie, zamknij kota w drugim pokoju. Postaraj się możliwie odseparować od pozostałych domowników, w miarę możliwości pozostań sam w domu. Świadomość, że ktoś jest za ścianą i słucha każdego słowa może być dodatkowym stresorem. Wycisz telefon, wyłącz wszystkie niepotrzebne programy, zamknij okno wychodzące na ulicę.

6. Odliczanie

Bądź w pełnej gotowości już 5 minut przed rozmową. Usiądź spokojnie, napij się wody i rzuć okiem na ściągawki, które możesz przykleić do monitora. W czasie rozmowy nie patrz na nie jednak zbyt długo, wzrasta wtedy ryzyko wykrycia tych pomocy naukowych.

7. Uśmiech

Rozmowa przez komunikator nie zastąpi w pełni kontaktu bezpośredniego. Wiele subtelnych sygnałów i odbieranych podświadomie informacji nie ma szansy na przejście przez ekran komputera. Nawet opóźnienia w mimice twarzy rozmówcy są dla naszych mózgów wyzwaniem. Musisz jednak wykorzystać to, co da się zrobić. Uśmiech jest często najlepszą reklamą. Oczywiście nie chodzi o permanentne przyklejenie go sobie do twarzy, musi być sytuacyjnie uzasadniony.

8. I can see your halo

Efekt aureoli (efekt halo), będący odmianą podstawowego błędu atrybucji, może zapewnić nam łagodniejszą i bardziej pozytywną ocenę ze strony pracodawcy czy rekrutera na podstawie pozytywnego pierwszego wrażenia.

Aby żyło nam się łatwiej, nasz mózg bez przerwy filtruje docierające do niego bodźce, a na ocenę drugiej osoby wystarcza nam kilka chwil. Gdy już wydamy nieświadomy werdykt, dużo musi się stać byśmy porzucili nasze pierwotne przekonanie. Dlatego przy tak spłyconej formie komunikacji warto zadbać o wywarcie pozytywnego wrażenia. Podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, potakiwanie i subtelne naśladowanie postawy ciała i ruchów rozmówcy sprawia, że jesteśmy odbierani lepiej.

Efekt halo ma swój negatywny odpowiednik – efekt horn. Osobie ocenionej przez nas negatywnie w jednej kategorii, automatycznie przypisujemy inne negatywne cechy.

9. Czy dobrze mnie słychać?

Jeśli masz jakiś problem techniczny, zgłoś go natychmiast. Nie próbuj zgadywać o co pytał rekruter, gdy dźwięk się zaciął. W czasie rozmowy warto używać słuchawek z mikrofonem, nie ma wtedy pogłosu. Staraj się mówić adekwatnie głośno i z odpowiednią dykcja.

10. Powodzenia

Pozytywne nastawienie jest kluczowe. Postaraj się, by ta wideorozmowa była możliwie przyjemna zarówno dla Ciebie, jak i dla Twojego rozmówcy.

Marek Rejmer – Talent Acquisition & Recruitment Specialist

KONTAKT

//enpirehr.pl/wp-content/uploads/2019/04/logo-hr-bialemale.png

Pomagamy pracodawcom znaleźć najlepszych pracowników, a pracownikom ich pracę marzeń.

klauzula

Administratorem danych jest
ENPIRE SP. z o.o.,
ul. Toruńska 151, 85-880 Bydgoszcz.

Pełny obowiązek informacyjny
dostępny jest na:

enpirehr.pl/klauzula-informacyjna