Blog – ENPIRE HR
Planowanie kariery, czyli jak nie zgubić się w codzienności

Anglicy mawiają „go with the flow” – płyń z prądem. My mawiamy „niech się dzieje, co chce”. A Aleksander Fredro pisał: „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba”. Przyglądając się współczesnemu społeczeństwu, możemy rzeczywiście zauważyć, że ogromna rzesza ludzi tak właśnie podchodzi do życia i pracy. Czy da się zaplanować karierę?

Kończymy szkołę średnią. W nieprzemyślany sposób wybieramy studia, często kończąc na absolutorium. Podejmujemy się pierwszej pracy, którą uda się nam zdobyć i trzymamy się jej kilka czy kilkanaście lat. A nowej szukamy, jeżeli coś nas do tego zmusi np. likwidacja firmy. Brzmi szaro i ponuro? Tak jednak wygląda życie wielu Kowalskich.

Żyjemy w świecie, z ogromną ilością informacji i zdarzeń, nad którymi często nie mamy żadnej kontroli. Tak po prostu jest.
Czy można jednak mieć większy wpływ na życie zawodowe?

Czy możemy zaplanować własną karierę?

Oczywiście. I z pewnością warto to zrobić, ponieważ kontrolując własną karierę, wówczas kontrolujesz swoje życie. Życie zawodowe
i prywatne mocno wpływają na siebie wzajemnie. Na początek wyznacz sobie cele. Jeżeli je masz i wiesz co chcesz osiągnąć, to wiesz dokąd zmierzasz.

No dobrze… Ktoś pewnie powie, że życia w ogóle nie da się przewidzieć. Zatem planowanie nie ma sensu.
Zatem zapytam: „A próbowałeś?”

Dopóki nie przetestujemy tego typu działania w praktyce, to nie będziemy wiedzieć czy jest efektywne. Poza tym, jeżeli los
w którymś momencie nie będzie nam sprzyjał, to zmiany są konieczne. Jeżeli nic nie zmieniamy w swoich działaniach w trudnej czy niekomfortowej sytuacji, to szansa na polepszenie swojego położenia jest nikła. W dodatku z upływem czasu i wraz z wiekiem trudniej jest dokonywać zmian w życiu. Za to więcej jest powodów do żałowania tego, czego nie zrobiliśmy.

Pamiętaj, że jeśli chcesz mieć lepsze wyniki niż przeciętna osoba, to musisz stosować metody odmienne od tych, które stosuje większość.

Zatem czemu niewielu z nas skrupulatnie planuje swoją karierę?

Może dlatego, że nikt nas tego nie nauczył. A może nie każdy z nas ma tyle siły wewnętrznej, żeby wziąć odpowiedzialność za własne działania i nie przerzucać winy na czynniki zewnętrzne, los czy pecha. A może dlatego, że planowanie czegokolwiek jest pracą i wymaga wysiłku oraz praktyki.

Jeśli jednak postanowiłeś przejąć kontrolę nad własną karierą, to weź kartkę i długopis. Zadaj sobie pytania i udziel na nie odpowiedzi. Koniecznie je zapisz. Z czasem sprawdzisz, czy wszystko idzie zgodnie z planem, ale przede wszystkim, czy Ty sam postępujesz zgodnie z nim.

  1. Co chciałbym robić w życiu?
    To pytanie jest dobrym punktem wyjścia do przeprowadzenia analizy zawodowej. Czym wcześniej w życiu jej dokonasz, tym lepiej. Dlatego podczas odpowiedzi na to pytanie warto zastanowić się, jakie masz pasje i co robiłbyś nawet, gdybyś musiał pracować za darmo.
  2. Po co pracuję?
    Czy pracujesz, bo faktycznie uwielbiasz tę pracę? A może pracujesz dlatego, żeby utrzymać rodzinę? A może po to, by zapewnić sobie wysoki standard życia? Marylin Monroe mawiała: „Same pieniądze szczęścia nie dają. Dają je dopiero zakupy.” Powodów wykonywania przez Ciebie pracy może być wiele. Ważnym jest jednak, żeby nie oszukiwać siebie samego i zrozumieć, że to, co teraz robisz, jest dobrym kierunkiem w kontekście twoich wartości i celów życiowych.
  3. Kim jestem zawodowo oraz co mogę zaproponować społeczeństwu i pracodawcy?
    Dobrą strategią podczas rozmyślań o swojej zawodowej przyszłości jest zastanowienie się nad tym, w jaki sposób możesz pomóc społeczeństwu i jaką wartość do niego wnosisz. Każda osoba powyżej 15 roku życia ma za sobą jakieś unikatowe doświadczenia, którymi może podzielić się ze światem. Analizując własne doświadczenia życiowe zrozumiesz, które z Twoich umiejętności mogą stanowić wartość dla potencjalnego pracodawcy lub klienta, a także jakie masz braki, które należy uzupełnić.
  4. Co jest dla mnie ważne w pracy?
    Zastanów się jakie czynniki mogą powodować, że określona praca będzie dla Ciebie odpowiednia. Czasem mogą być to drobne rzeczy. Jaka jest do odległość od domu? Czy chcesz mieć pracę w pobliżu, czy jesteś w stanie dojeżdżać? A może chciałbyś pracować częściowo z domu lub tylko z domu? Czy potrzebujesz pracy spokojnej i cichej? Z powtarzalnymi zadaniami?
    Z mniejszą ilością dynamiki, zmienności i stresu? Czy przeciwnie? Pracy, w którą będziesz musiał wkładać dużo więcej wysiłku, dostosowywać się do zmiennych warunków, wytrzymywać presję czasu i zadań? A jednocześnie taką, w której w zamian zyskasz szybko cenne umiejętności? Czy potrzebujesz sam wyznaczać sobie zadania, czy wolisz dostać ich plan od szefa? Czy chcesz podróżować, czy wolisz pracować stale w jednym miejscu? Czy wolisz być rozliczany z ilości, czy z jakości swojej pracy? Wypunktuj sobie odpowiedzi.

Czy w takim razie powinienem rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady?

Jest rzeczą oczywistą, że nie każda osoba może sobie pozwolić na zmianę pracy w dowolnym dla siebie momencie. A już
z pewnością nie na całkowite porzucenie dotychczasowej ścieżki zawodowej na rzecz zupełnie innej. Warto natomiast mieć w głowie obraz wymarzonej pracy i regularnie podejmować się działań, które w perspektywie czasu doprowadzą Cię do zamierzonego celu.

To oczywiste, że będąc odpowiedzialną osobą i mając na utrzymaniu dzieci, nie rzucisz pracy ot tak! Jeżeli jednak chciałbyś się przebranżowić czy otworzyć własny biznes, to przecież możesz podjąć odpowiednią edukację, czy zacząć tworzyć biznesplan. To da Ci możliwość transferu zawodowego.

Wyznaczenie własnych celów połącz z analizą rynku pracy. Ważne, abyś był świadomy, jakie zawody są popularne, jakie są wymagania wobec kandydatów i jakie zjawiska przewiduje się w danych branżach. Plan kariery lub zmiany zawodowej, a także sukcesywne podejmowanie się kolejnych kroków w jego realizacji, da Ci też poczucie bezpieczeństwa w sytuacji, gdybyś nagle stracił dotychczasową pracę.

Pamiętaj również, że zmiany łatwiej dokonać wtedy, kiedy pracujesz. To daje większe poczucie komfortu. Kiedy się nie pracuje
i zastanawia myśli o tym, jak spłacić raty kredytu, to trudno przebierać w ofertach, żeby znaleźć tę idealną.

Jeżeli czujesz, że nie znajdujesz się w takim miejscu zawodowym, które daje Ci satysfakcję to zapraszam do przemyśleń. Mam nadzieję, że wymienione wskazówki będą pomocne. A zamiast płynąć z prądem – popłyniesz dokąd chcesz.

Roman Tverdokhlib – Talent Acquisition & Recruitment Specialist

Jak opanować stres związany z rozmową rekrutacyjną?

Podejrzewam, że czytając ten artykuł właśnie jesteś w trakcie przygotowań do rozmowy rekrutacyjnej. Jeśli na samą myśl o tym spotkaniu nie czujesz się komfortowo, to zapraszam do zapoznania się z naszymi propozycjami, jak skutecznie poradzić sobie ze stresem.

Przygotuj się merytorycznie

Twoja pewność siebie znacznie wzrośnie, jeśli będziesz wiedzieć, że odpowiednio dobrze się przygotowałeś. Każdy wie, że przed rozmową należy dokładnie zapoznać się z informacjami dotyczącymi samego stanowiska, firmy, do której aplikujemy, jak również przypomnieć sobie najważniejsze informacje, które mamy w naszym CV oraz te, o których chcemy powiedzieć. Niby wszyscy to wiedzą, wydaje się to być oczywiste, a w rzeczywistości nie każdy to praktykuje. Dlatego nie dodawaj sobie stresu zastanawiając się, czy padnie pytanie odnośnie firmy, a tak właściwie nic o niej nie wiesz. Wystarczy poświęcić godzinę, żeby dobrze zapoznać się z podstawowymi informacjami.

Co ważne, jeśli masz kilka rozmów przed sobą, pamiętaj, że na każdą z nich powinieneś przygotować się oddzielnie. Oczywiście kwestie związane z samym CV będą takie same, ale zwróć uwagę na różnice w opisie stanowisk, jak również specyfikę działalności każdej z firm.

Przećwicz odpowiedzi

Wydawać by się mogło, że każda rozmowa jest inna. Jednak każdy pracodawca zbiera podobne informacje związane przede wszystkim z doświadczeniem, motywacją, wynagrodzeniem itp. Warto więc wcześniej zebrać takie pytania oraz zastanowić się, o co sami byśmy zapytali osobę aplikującą na dane stanowisko. Nie ma nic prostszego, niż przećwiczenie odpowiedzi w domu, tak, aby podczas rozmowy nie było zawahania i zaskoczenia, a to zdecydowanie zagwarantuje przewidywalność i znajomość pytań, a przede wszystkim przećwiczenie odpowiednich odpowiedzi.

Przećwicz rozmowę

Jeśli samo przygotowanie odpowiedzi nie wydaje się być wystarczające, warto poprosić kogoś o pomoc i odegrać scenkę imitującą rozmowę rekrutacyjną. Oczywiście nie będzie to dla większości aż tak stresujące, natomiast będzie to idealny czas na zmierzenie się z czekającą sytuacją. Co więcej, osoba, która Tobie pomoże, może dać cenne wskazówki dotyczące odpowiedzi, na które samemu nie zwróciłoby się uwagi. Jeśli masz taką możliwość, to warto z niej skorzystać.

Uczestnicz w kilku rekrutacjach

Niektórzy kandydaci ze względu na duży stres decydują się na udział w większej ilości rekrutacji, aby móc przećwiczyć prawdziwą rozmowę rekrutacyjną w firmach, w których nie do końca chcieliby w przyszłości pracować. Jest to nieco bardziej wymagające niż odegranie scenki, wymaga bowiem większego zaangażowania nie tylko z naszej strony, dlatego nie każdy popiera tę metodę.

Wygląd jest równie ważny

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego zaplanuj dzień wcześniej, co założysz na spotkanie. Warto sprawdzić, czy Twoja garderoba jest uprana i uprasowana, a buty wyczyszczone. Jeśli w dniu rozmowy okaże się, że Twoja koszula ma wielką plamę, za 3 minuty musisz wyjść z domu, a nic innego nie będzie gotowe, to dodatkowa, niepotrzebna porcja stresu gwarantowana.

Przyjdź wypoczęty

Jeśli w dniu rozmowy rekrutacyjnej będziesz niewyspany, nie będziesz czuć się dobrze, to również wpłynie na Twój komfort psychiczny. Warto zaplanować sobie wcześniej wieczór, aby dokładnie wiedzieć, o której godzinie pójść spać. Ostatnie godziny przed snem poświęć dla siebie, zrób coś przyjemnego, odpręż się, tak aby podczas rozmowy być wypoczętym i w pełni zmobilizowanym do nowego działania.

Zaplanuj podróż

Stresujesz się w podróży, nie będąc pewnym, czy wszystko zabrałeś? Zadbaj o to wcześniej. Przygotuj teczkę z CV, a jeśli to konieczne, to dołącz dodatkowe dokumenty, długopis, chusteczki. Sprawdź też dokładnie adres, żeby wiedzieć, gdzie należy dojechać i poznać trasę, a co najważniejsze dołóż sobie dodatkowe 20 minut, na wypadek nieprzewidzianych okoliczności po drodze na spotkanie. Dodatkowy kwadrans przed rozmową w biurze poświęć na skorzystanie z toalety, przygotowanie do spotkania, oswojenie się z miejscem rozmowy i opanowanie stresu.

Postaraj się “ukryć” swój stres

Tak naprawdę dla wszystkich rozmowa rekrutacyjna w pewien sposób jest stresująca, w końcu wszystkim zależy, aby dobrze na niej wypaść. Jednak u części Kandydatów to zdenerwowanie jest znacznie bardziej widoczne. Może się to objawiać np. drżącymi rękoma, nadmiernym poceniem się, czy pojawianiem się wypieków, dlatego warto o tym również pomyśleć wcześniej. Są na to pewne sposoby. Jeśli drżą nam ręce, dobrze mieć ze sobą długopis, który będziemy trzymać w dłoniach, to powinno delikatnie rozładować napięcie. Jeśli Twoim problemem jest nadmierna potliwość, włóż cienką koszulę i ciemną marynarkę, zestaw, w którym powinno się odczuwać delikatny chłód, a jednocześnie zestaw, na którym nie pojawią się ewentualne plamy z potu.

Oczywiście sposobów na zwalczanie stresu jest znacznie więcej, ale nie da się ukryć, że bardzo wiele zależy od naszego przygotowania. Dlatego podpowiadamy, by zawsze zadbać o powyższe kwestie, a stres na pewno nie przekreśli szansy u wymarzonego pracodawcy.

Jesteśmy ciekawi jak to jest u Ciebie? Co robisz, kiedy czeka Cię stresująca sytuacja związana z rozmową rekrutacyjną? Jakie są Twoje sprawdzone sposoby na rozładowanie stresu? Powodzenia!

Wioletta Ziółkowska – Talent Acquisition & Recruitment Specialist

milczenie
Co warto przemilczeć podczas rozmowy o pracę?

Każde wypowiedziane w trakcie rozmowy rekrutacyjnej słowo ma wpływ na jej rezultat. I to zarówno na ten dobry, jak i zły. Jedno niewłaściwe pytanie lub nietaktowna uwaga może podważyć pozytywne wrażenie, jakie osoba poszukująca pracy zrobiła na pracodawcy. Najlepszym sposobem, aby nie powiedzieć zbyt wiele, jest unikanie dygresji i kwiecistych wypowiedzi oraz trzymanie się zakresu pytań. Oznacza to, że zadaniem kandydata jest udzielenie konkretnej odpowiedzi na pytanie i podanie kluczowych informacji, bez wchodzenia w zbędne czy rozległe szczegóły. Aby nie popełnić nieodwracalnego błędu, należy też pamiętać, o czym lepiej w ogóle nie mówić podczas rozmowy rekrutacyjnej. Oto kilka wskazówek:

Nieprawdziwe informacje

Aby wywrzeć na rekruterze dobre wrażenie, można zastosować różne akcenty słowne w wypowiedzi lub użyć epitetów dla podkreślenia pewnych rzeczy. Nie ma sensu przypisywać sobie umiejętności i cech, których się nie ma lub zniekształcać rzeczywiste informacje o historii zawodowej: zajmowanych stanowiskach, zadaniach itp. Prawda może wyjść bowiem na jaw, jeśli nie podczas samej rozmowy, to podczas okresu próbnego.

“Nigdy tego nie robiłem, ale szybko się uczę”

Jeśli kandydat nie ma wystarczającego doświadczenia na dane stanowisko, będzie to wynikać z CV, np. zbyt krótkie doświadczenie zawodowe w stosunku do wymaganego. Nie ma potrzeby dodatkowo podkreślać swoich braków. Na rozmowie kwalifikacyjnej zadaniem kandydata jest udowodnienie rekrutującemu, że jest dokładnie tym, kogo firma potrzebuje, koncentrując się w wypowiedzi na prezentowaniu zdobytego doświadczenia, które będzie przydatne na nowym stanowisku.

Plany życiowe,

które mogą kolidować z pracą u nowego pracodawcy. Jest mało prawdopodobne, że pracodawca ucieszy się, gdy usłyszy, że ktoś postrzega tę pracę jako “lotnisko rezerwowe”, czekając na wakat swoich marzeń, albo planuje za pół roku przeprowadzić się do innego kraju.

Mogę podjąć każdą pracę”

Nawet jeśli tak jest, to nie mów o tym. Nikt nie lubi desperacji. Pracodawca chce wiedzieć, że zatrudnia osobę nie tylko spełniającą wymogi stanowiska, ale jednocześnie taką, która wie, czego chce i jest zmotywowana do podjęcia pracy właśnie u niego.

Wysokość wynagrodzenia

Oczywiście konieczne jest omówienie wynagrodzenia, premii i bonusów. W żadnym razie nie powinno się jednak mówić rekruterowi, że wysokość wynagrodzenia jest naszym głównym motywatorem! Najlepiej będzie porozmawiać o perspektywach kariery i rozwoju w firmie, o swoich obowiązkach i możliwościach szkoleniowych, a dopiero potem o pieniądzach. Pokaże to, że płaca jest dla kandydata ważnym, ale nie decydującym czynnikiem.

Negatywne wypowiedzi na temat poprzednich pracodawców

skłaniają menedżerów do odmowy. Nie chcą, żeby pracownik w przyszłości tak mówił o ich firmie. Poza tym podobne wypowiedzi wskazują na to, że taka osoba zawsze jest niezadowolona i na wszystko narzeka. Nikt nie lubi pracować z takimi ludźmi. Pracodawca potrzebuje jasnych informacji o doświadczeniu, osiągnięciach i korzyściach, jakie kandydat może wnieść do firmy.

Mówienie o wszystkich niepowodzeniach i porażkach w pracy

Nie znaczy to, że w ogóle nie mamy się przyznawać do błędów. Radzimy przygotować kilka przykładów nietrafnych decyzji, czegoś, czego nie udało się wykonać. Oraz – co bardzo ważne – wniosków i działań, które daną rzecz usprawniły czy poprawiły. Jeśli padnie pytanie o trudne sytuacje w pracy, to właśnie taka szczera wypowiedź pomoże wykazać się zdolnością logicznego i analitycznego rozwiązywania złożonych problemów.

Moją największą wadą jest to, że pracuję zbyt ciężko”

Sęk w tym, że każdy niemal kandydat tak mówi. I każdy menedżer zna to powiedzenie bardzo dobrze i wie, że zazwyczaj to kłamstwo. Jak zatem odpowiedzieć na pytanie o swoją największą wadę? Bo przecież każdy wady posiada. Polecamy wybrać coś, co nie jest bezpośrednio związane z danym stanowiskiem, ale dotyczy jednak życia zawodowego. Na przykład, kiedy stanowisko nie jest związane z wystąpieniami publicznymi, można powiedzieć: “Zawsze czułem się skrępowany, gdy musiałem wypowiadać się publicznie”. Ewentualnie można dodać: “Jednak dużo ćwiczyłem w mojej poprzedniej pracy i teraz mam z tym mniejszy problem”.

Mówienie o wszystkich swoich hobby

Najlepiej mówić tylko o tych, które będą pośrednimi korzyściami na danym stanowisku. Menedżerowie mogą wspomnieć o swojej miłości do sztuki teatralnej (umiejętności aktorskie w pracy z klientami mogą być dużym plusem). Nie warto wspominać o sportach ekstremalnych, które wiążą się z częstymi zwolnieniami lekarskimi.

Czym się zajmuje Państwa firma?”

To ciekawe, rekruterzy i menedżerowie działów HR bardzo często słyszą to pytanie. Przed pójściem na rozmowę, warto dowiedzieć się jak najwięcej o firmie, zastanowić się, co dokładnie możesz jej zaoferować jako pracownik. Brak podstawowej wiedzy na temat przyszłego pracodawcy (zakres działalności firmy, jej historia, ale również znajomość opisu stanowiska, na które aplikowaliśmy), będzie dużym minusem na rozmowie. Dobrze jest zadawać pytania, ale nie takie, na które łatwo jest znaleźć odpowiedź w sieci.

Nie, nie mam żadnych pytań”

Ostatnie, ale dość istotne. Przygotowanie listy pytań do rekrutującego jest dość ważne. Jest to prawie tak samo ważne, jak dobre odpowiedzi na pytania podczas rozmowy. I jest to jeszcze jedna okazja do zaprezentowania swojej wiedzy o firmie. Zdaniem menedżerów, jeśli kandydat nie ma żadnych pytań, to znaczy, że nie jest zainteresowany firmą lub swoją karierą. W razie, gdyby na koniec rozmowy nie pojawiły się żadne pytania, to zawsze można zapytać o dalsze etapy rekrutacji lub termin, w którym możemy spodziewać się odpowiedzi od przyszłego pracodawcy.

Podsumowując: Rozmowa rekrutacyjna to nie tylko odpowiednie do niej przygotowanie i odpowiadanie na pytania pracodawcy w taki sposób, aby zaprezentować się jak najlepiej. Warto też wiedzieć jak unikać sztampowych lub niefortunnych wypowiedzi oraz co najlepiej po prostu przemilczeć.

Olha Bereza – Talent Acquisition & Recruitment Specialist

Jak przygotować się do wideorozmowy o pracę?

Każdy z nas kojarzy tę miejską legendę o facecie, który do rozmowy na Skype zakłada tylko koszulę I marynarkę. Niedbalstwo i pozornie niewykrywalne lenistwo związane z rozmową przez komunikator może się jednak dla nas źle skończyć. Jeśli masz w planach rozmowę o pracę organizowaną online, rzuć okiem na poniższe wskazówki.

W dobie obecnej epidemii koronawirusa pracodawcy są często zmuszeni do zmiany sposobu funkcjonowania firmy. Odbija się to też na rekrutacji, która przeszła do rzeczywistości wirtualnej, przez co stresującą rozmowę o pracę zamiast w biurze pracodawcy, możesz odbyć w domowym zaciszu. Przy obecnej sytuacji na rynku, nie możesz pozwolić sobie na niewykorzystanie potencjalnej przewagi nad konkurentami.

Oto kilka porad, które pomogą Ci zaprezentować się z najlepszej strony.

1. Sprawdź jakiego narzędzia do wideorozmów będziecie używać

Skype to nie wszystko, na rynku dostępnych jest wiele aplikacji i usług umożliwiających odbycie wideorozmowy. Nie wszystkie działają bez wcześniejszego zainstalowania odpowiedniego programu na komputerze, niektóre narzędzia otwierają okno wideorozmowy wprost w przeglądarce. Warto dowiedzieć się wcześniej czego używa do rozmów firma zapraszająca nas na rozmowę o pracę. Znając program, możesz zlokalizować i przetestować przydatne funkcje jak wyciszenie mikrofonu czy udostępnianie ekranu. Umiejąc posługiwać się używanym przez potencjalnego pracodawcę narzędziem, zrobisz lepsze wrażenie i poczujesz się pewniej.

2. Email do celów zawodowych to Twoja wizytówka

Tutaj sprawa jest bardzo prosta. Nie wypada wysyłać swojego CV z adresu email kasiuleńka8342. Na starcie tracisz wiele w oczach rekrutera i pracodawcy. To samo dotyczy nicka na Skype czy jakimkolwiek innym programie. Jeśli uwielbiasz swój niezbyt profesjonalny adres email, załóż drugi, zawierający imię i nazwisko, tylko do celów zawodowych. Warto wtedy ustawić automatyczne przesyłanie poczty na główną skrzynkę – w ten sposób żaden email nie będzie czekał zbyt długo na odpowiedź.

3. Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Zadbaj o swoje otoczenie. Atrakcyjne wizualnie tło będzie Twoim atutem. Jednak postaraj się, by nie odwracało ono uwagi od Ciebie i tego co mówisz. Akwarium z pływającymi rybami może tak wciągnąć rozmówcę, że umknie mu kilka sukcesów, które właśnie omawiasz. Niech tło będzie zadbane i uporządkowane. Usychająca paprotka, mimo bycia zielonym akcentem może poddać w wątpliwość Twoją sumienność i dbałość o szczegóły. Dla osób z większą wyobraźnią może to wręcz zwiastować, że firma z Tobą na pokładzie znajdzie się w podobnej kondycji. Twoje to mówi o Tobie bardzo dużo, możesz wykorzystać to i nieco podrasować swój wizerunek w oczach rekrutera. Regał z książkami, część pozycji związanych z pracą, może jakiś słownik języka obcego i w głowie już powstaje obraz osoby nastawionej na naukę i rozwój, a to wszystko zanim jeszcze zaczęła się faktyczna rozmowa. Zadbaj o swój wizerunek. Zależnie od branży można pozwolić sobie na więcej lub mniej luzu, jednak zawsze lepiej być trochę zbyt dobrze ubranym niż w drugą stronę. Warto zapoznać się z treściami umieszczanymi w social mediach pracodawcy, można na ich podstawie ocenić poziom formalności stroju obowiązujący w danej firmie. Dobrze leżąca koszula i marynarka nigdy nie wyglądają źle (tak, spodnie są konieczne), analogicznie biała bluzka koszulowa i ciemny dół zawsze się obronią. Przed rozpoczęciem rozmowy włącz kamerkę i sprawdź, jak wyglądasz.

4. Światła, kamera, akcja

Aby wyglądać najbardziej korzystnie, zadbaj o odpowiednie natężenie oświetlenia, jednak nie siadaj z silnym źródłem światła za plecami – wtedy Twoja twarz będzie ciemną plamą. Komputer z kamerką zamiast bezpośrednio na stole, połóż na podwyższeniu w postaci np. pudełka od butów. W ten sposób wyglądasz szczuplej, rozmówca nie patrzy na Ciebie z żabiej perspektywy i osiągniesz przez to efekt najbliższy rozmowie twarzą w twarz.

5. Cisza na planie

Poproś domowników o zachowanie ciszy, wyprowadź psa przed planowaną rozmową, by nie zaczął prosić o wyjście w trakcie, zamknij kota w drugim pokoju. Postaraj się możliwie odseparować od pozostałych domowników, w miarę możliwości pozostań sam w domu. Świadomość, że ktoś jest za ścianą i słucha każdego słowa może być dodatkowym stresorem. Wycisz telefon, wyłącz wszystkie niepotrzebne programy, zamknij okno wychodzące na ulicę.

6. Odliczanie

Bądź w pełnej gotowości już 5 minut przed rozmową. Usiądź spokojnie, napij się wody i rzuć okiem na ściągawki, które możesz przykleić do monitora. W czasie rozmowy nie patrz na nie jednak zbyt długo, wzrasta wtedy ryzyko wykrycia tych pomocy naukowych.

7. Uśmiech

Rozmowa przez komunikator nie zastąpi w pełni kontaktu bezpośredniego. Wiele subtelnych sygnałów i odbieranych podświadomie informacji nie ma szansy na przejście przez ekran komputera. Nawet opóźnienia w mimice twarzy rozmówcy są dla naszych mózgów wyzwaniem. Musisz jednak wykorzystać to, co da się zrobić. Uśmiech jest często najlepszą reklamą. Oczywiście nie chodzi o permanentne przyklejenie go sobie do twarzy, musi być sytuacyjnie uzasadniony.

8. I can see your halo

Efekt aureoli (efekt halo), będący odmianą podstawowego błędu atrybucji, może zapewnić nam łagodniejszą i bardziej pozytywną ocenę ze strony pracodawcy czy rekrutera na podstawie pozytywnego pierwszego wrażenia.

Aby żyło nam się łatwiej, nasz mózg bez przerwy filtruje docierające do niego bodźce, a na ocenę drugiej osoby wystarcza nam kilka chwil. Gdy już wydamy nieświadomy werdykt, dużo musi się stać byśmy porzucili nasze pierwotne przekonanie. Dlatego przy tak spłyconej formie komunikacji warto zadbać o wywarcie pozytywnego wrażenia. Podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, potakiwanie i subtelne naśladowanie postawy ciała i ruchów rozmówcy sprawia, że jesteśmy odbierani lepiej.

Efekt halo ma swój negatywny odpowiednik – efekt horn. Osobie ocenionej przez nas negatywnie w jednej kategorii, automatycznie przypisujemy inne negatywne cechy.

9. Czy dobrze mnie słychać?

Jeśli masz jakiś problem techniczny, zgłoś go natychmiast. Nie próbuj zgadywać o co pytał rekruter, gdy dźwięk się zaciął. W czasie rozmowy warto używać słuchawek z mikrofonem, nie ma wtedy pogłosu. Staraj się mówić adekwatnie głośno i z odpowiednią dykcja.

10. Powodzenia

Pozytywne nastawienie jest kluczowe. Postaraj się, by ta wideorozmowa była możliwie przyjemna zarówno dla Ciebie, jak i dla Twojego rozmówcy.

Marek Rejmer – Talent Acquisition & Recruitment Specialist

Outplacement – investment in your peace of mind

We all have to deal with this unusual and difficult situation, both on a personal and professional level. Coronavirus attacked suddenly and we all undertake activities that are focused on protection of our health and life. Employers face many difficult challenges. In recent years, economic growth facilitated hiring of new employees, pay increases and investments. These days, entrepreneurs want to maintain operation of their businesses, despite a changing world. The cure for many employers will be bitter, but it may save them. We already know that many companies will be forced to restructure and temporarily cut staffing. Laying off workers who are blameless, but fall victim to epidemic, can be a tough decision not only for top executives in a company. It may also be a traumatic experience for middle-level managers who will have to deliver such difficult news to their teams and provide notices of termination. However, there is a method that may ease this trauma, showing respect and support to workers who are laid off. It is outplacement.

Traditional and modern outplacement

When in 2008 we struggled through the dramatic financial crisis, many companies had undergone considerable restructuring based on many factors. It included assessment of competencies and potential of staffing. It also involved job cuts, frequently group layoffs. The market of HR services responded with outplacement services. This did not come without mistakes. Many programs on offer were phased in over an extensive period of time, whereas time plays a key role for a jobless person. To a large extent, emphasis was put on evaluation of development of various skills or psychological diagnosis of outplacement participants. This is valuable information, but is rather insignificant for finding a new job fast. People who are laid off need immediate and practical help in creating tools to find a job – CV and profile in social media, showing how to use these tools, indicating ways to establish relations with employers and support from experienced recruiters. Equally important is a skillful psychological assistance for people who are in a critical situation in life, making sure that the whole energy is directed to activity in finding a new occupation. A response to the current needs is outplacement service in a form of modern, remote work, based on many years of experience of specialists involved in recruitment on a daily basis.

What is outplacement?

Outplacement is translated to the Polish language – roughly speaking – as “monitored” layoffs or “employee allocation.” These names did not become popular, thus the English word “outplacement” is being used. Although this word is not mentioned in Polish regulations, the Act on employment promotion and labor market institutions imposes upon employers who lay off at least 50 people within 3 months to arrange with an appropriate employment office the range and form of support for laid off workers. These activities include assistance in future job planning, career guidance, training, etc. Employer is obliged to notify an appropriate employment office about the scope of these activities. However, outplacement service does not involve exclusively fulfilment of legal requirements.

Company is created by people. Reduction of employees is a painful activity for managers who lay off staff. Relations with co-workers in daily work go frequently beyond an official relationship. We learn about each other, like, respect and often build friendships. People working in teams create emotional connections. Therefore, it is very difficult to make the decision on laying off someone whom we like, especially due to the reasons beyond his or her control. In addition, people who are laid off frequently blame the employer. Thanks to outplacement programs, it is possible to reduce negative emotions. What’s more, we can save and even promote the company image, which despite difficult decisions does not leave the laid off employees alone.

Outplacement supporting an organization

The case of sudden necessity to lay off employees has made managers unprepared to such tasks. Staffing reductions should occur after in-depth analyses and consultations. However, a company that has to lay off employees immediately is forced to make decisions with insufficient information. What’s more, employer has to choose employees to be laid off. The criteria for the selection are not only salaries and competencies, but also employee life circumstances. Sometimes the selection is very painful. How to lay off a single mother or someone who is just to reach the protected early pension age?

When an organization needs support under such circumstances, taking advantage of expertise is recommended. People with business knowledge and broad HR expertise can help in business analysis necessary to reduce staffing. What’s more important, experts can quickly provide knowledge in the form of workshop or training (also online), which will help to structure and plan conversation with a laid off employee, preparing to it factually and emotionally. A person who lays off an employee should have planned, ready answers to questions that are asked by the majority of workers who are laid off, for instance “Why me,” “What can I do to avoid a layoff?” One shall also be prepared to negotiation attempts, crying or aggression … One can also expect uncontrolled behaviors or even health reactions. Conversation that is skillfully conducted by the superior can prevent it. Outplacement also helps managers who are responsible for carrying out layoffs to deal mentally with this difficult situation. One shall also think about management of knowledge possessed by employees who are laid off. Disappearance of an employee from an organization means frequently departure of his clients or unique knowledge not possessed by anyone else.

One shall also remember that bad layoffs can cause damage to company image. Bad reputation can follow an employer for years. Rebuilding company’s good name, in addition to time and energy, can be very expensive. Outplacement has a significant impact on maintaining employer image in the eyes of people who are laid off. Outplacement, in addition to HR function, works also as a marketing and image tool.

Outplacement supporting an employee

Workers who are laid off need help immediately. “Here and now!” In particular due to the fact that the number of businesses that lay off workers is increasing. There will be more people for one job than before. Practical help consists in starting cooperation with recruiter within outplacement. With the help of recruiter, outplacement participants create their own CV, profile in social media and learn how to search for job offers. Specialists conducting outplacement have detailed knowledge in this field. What is easy and obvious for recruiter can be very difficult for a person who has for years not searched for a job. Within the past several years technology has changed so much that it forced changes in job search methods. A worker who is laid off can feel helplessness and weakness in such situation. Unfortunately such conditions can continue for a long time. Staying without occupation transitions finally in a long-term unemployment, and even neurotic disorders. Outplacement provides not only tools, but also psychological support necessary to search for a job. What’s more, participant receives an opportunity of consultation with recruiter for at least several months. The relation established between participant and recruiter is important. Therefore, outplacement is conducted exclusively by people with strong interpersonal skills, trustworthy and hopeful. It is very important from the participant’s point of view. Good cooperation, the sense of self-effectiveness in job searches, outlining systematic activities and sustaining of such welfare play a key role in searching for a new job.

Outplacement supporting a man

An important feature of outplacement is voluntary participation in it and even in its individual parts. People are different thus reactions to difficult situations can vary. Layoff can be sometimes accompanied by the sense of shame or simply humiliation, anger or fear. Experienced recruiter can guide participant during the outplacement program is such a way that he is gradually, but in a very short time, able and willing to participate in parts that require opening and involvement. It happens, for instance, during simulated recruitment conversation. Responding to questions in an unnatural situation, the sense of embarrassment or listening to the recruiter’s comments may seem challenging for participants. Nevertheless preparation to recruitment conversation by correction of inappropriate responses, providing answers to “difficult” questions or techniques to reduce stress are necessary. During selection of outplacement service, one shall always make sure that it contains preparation for a job interview, and people who provide such service have proper interpersonal skills, are empathic and can treat the person who has been laid off by an organization in a respectful, humane way.

A feature of good outplacement is also an ability to choose its parts and flexibility. Participants should be able to determine what they need. It allows for adjustment of the leading recruiter’s activities to their needs. In addition, during the process, the leading recruiter can put emphasis on any aspect of job search, which along with the participant will be determined as important. It is also possible to eliminate activities focused on teaching the participant skills that are already possessed by him and there is no need to pay too much attention to them.

Outplacement as investment in your peace of mind

Comparing to other costs of HR services, outplacement is not an expensive service. From the point of view of program leaders, outplacement is crowning of skills acquired for years, being perceived as a service used for noble purposes. Service for workers who are laid off is paid by their employer. Thanks to outplacement, the company maintains its image of good employer and prevents spreading of negative opinions on the Internet or among future job candidates. What’s more important, it allows to reassure the people who remain in the organization. Thus it prevents rotation of employees. What’s more, thanks to social media, it is possible to engage employees in support of outplacement participants. Modern outplacement provides not only practical skills and support, but it provides to both the employer and workers who are laid off the sense of peace of mind, suppresses feelings of guilt and makes possible maintaining of good relationships.

Łukasz Radzikowski Talent Acquisition & Recruitment Specialist

Outplacement – inwestycja w spokój

Wszystkim nam, zarówno prywatnie jak i zawodowo, przyszło się zmierzyć z niezwykłą i trudną zarazem sytuacją. Koronawirus zaatakował nagle i wszyscy podejmujemy działania, które mają na celu ochronę naszego zdrowia i życia. W skomplikowanej sytuacji znaleźli się pracodawcy. W ostatnich latach wzrost gospodarczy pozwalał na zatrudnianie pracowników, podwyżki płac i inwestycje. Dziś przedsiębiorcy chcą utrzymać działalność swoich firm, pomimo zmienionego świata. Lekarstwo dla wielu pracodawców będzie gorzkie, ale może uratować. Wiemy już, że wiele firm zmuszonych będzie dokonać restrukturyzacji i przynajmniej czasowej redukcji zatrudnienia. Zwalnianie pracowników, którzy nic nie zawinili, jednak padają ofiarą epidemii, może być trudną decyzją nie tylko dla najwyższych władz firmy. Może być też psychologicznie traumatycznym przeżyciem dla managerów pośrednich szczebli, którzy będą musieli taką informację przekazać swoim zespołom i wręczyć wypowiedzenia. Jest jednak metoda, która pozwala na złagodzenie tej traumy oraz okazanie szacunku i wsparcia zwalnianym pracownikom. Jest to outplacement.

Outplacement tradycyjny a nowoczesny

Kiedy w 2008 roku nastał czas dramatycznego kryzysu finansowego, wiele firm przeprowadziło ogromne restrukturyzacje oparte na wielu czynnikach. Między innymi była to ocena kompetencji i potencjału kadr. Nastąpiły też zwolnienia, często grupowe. Rynek usług HR odpowiedział usługami outplacementu. Nie obyło się wówczas bez błędów. Wiele oferowanych programów było zbyt rozłożonych w czasie, a czas dla osoby bez pracy odgrywa kluczową rolę. W dużej mierze skupiano się na ocenie rozwoju różnych kompetencji czy diagnozie psychologicznej uczestników outplacementu. To cenne informacje, ale w małym stopniu wpływają na możliwość szybkiego znalezienia pracy. Osobom zwalnianym potrzebna jest natychmiastowa i praktyczna pomoc w stworzeniu narzędzi do poszukiwania pracy – CV i profili w social mediach, wskazanie jak tych narzędzi używać, przekazanie sposobów nawiązywania relacji z pracodawcami i wsparcie doświadczonych rekruterów. Ważne jest też umiejętne wsparcie psychologiczne dla osób, które znajdują się w krytycznej życiowej sytuacji tak, aby całą energię przekierować na aktywność w szukaniu nowego zajęcia. Odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby jest usługa outplacementu w formie nowoczesnej, dostosowanej do form zdalnej pracy i opartej na wieloletnim doświadczeniu specjalistów, na co dzień zajmujących się rekrutacją.

Outplacement – czym jest?

Outplacement na język polski tłumaczy się – niezbyt zgrabnie – jako “zwolnienia monitorowane” albo “alokacja pracowników”. Nazwy te niezbyt się przyjęły i dlatego używa się na tę instytucję określenia angielskiego “outplacement”. I choć słowo to nie występuje nigdzie w polskim prawie, to Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nakazuje pracodawcom zwalniającym w ciągu 3 miesięcy co najmniej 50 osób uzgodnić z właściwym urzędem pracy zakres i formy pomocy dla zwalnianych pracowników. Działania te obejmują: pomoc w planowaniu dalszej kariery, doradztwo zawodowe, szkolenia itd. Pracodawca ma obowiązek poinformować o zakresie tych działań właściwy Urząd Pracy. Ale nie tylko o wypełnienie wymogów prawnych w usłudze outplacementu chodzi.

Firmę tworzą ludzie. Przeprowadzenie redukcji zatrudnienia to czynność, która dla zwalniających managerów jest bolesna. Często bowiem w codziennej pracy relacje ze współpracownikami wykraczają poza charakter służbowy. Poznajemy się wzajemnie, lubimy, szanujemy, a niejednokrotnie przyjaźnimy. Między ludźmi w zespołach wytwarza się emocjonalna więź. Zatem kiedy trzeba podjąć decyzję o zwolnieniu kogoś, kogo się lubi i to w dodatku z przyczyn niezależnych od tej osoby, to jest to bardzo trudne. Ponadto osoby zwalniane często winą obarczają pracodawcę. Dzięki programom outplacementowym można zredukować negatywne emocje. Co więcej można uratować, a nawet wypromować wizerunek firmy, która pomimo trudnych decyzji nie pozostawia zwolnionych pracowników samym sobie.

Outplacement wspierający organizację

Sytuacja nagłej konieczności zwolnienia pracowników zastała kadry managerskie nieprzygotowane do takich zadań. Redukcje kadr powinny odbywać się po głębokich analizach i konsultacjach. Ale firma, która cięć kadrowych musi dokonać natychmiast, zmuszona jest do podejmowania decyzji w niedostatku informacji. Co więcej, pracodawca musi wybrać, których pracowników zwolnić. A kryteria wyboru to nie tylko wysokość zarobków i wartość posiadanych przez pracownika kompetencji, ale często również sytuacja życiowa pracownika. Czasem wybór jest bardzo bolesny. Bo jak zwolnić samotną matkę, czy kogoś tuż przed okresem ochronnym przed emeryturą?
Jeżeli organizacja potrzebuje wsparcia w takiej sytuacji, warto, by skorzystała z wiedzy eksperckiej. Osoby z wiedzą biznesową i szerokimi kompetencjami w HR są w stanie pomóc w analizie biznesowej niezbędnej do zmniejszenia kadr. Ale co ważniejsze, eksperci mogą szybko dostarczyć wiedzy np. w formie warsztatu czy szkolenia (również online), która pomoże ustrukturyzować i zaplanować rozmowę ze zwalnianym pracownikiem, przygotować się do niej merytorycznie i emocjonalnie. Zwalniający powinien mieć zaplanowane gotowe odpowiedzi na pytania, które zadaje większość zwalnianych pracowników np. „Dlaczego ja?”. „Co mogę zrobić, żebyś mnie nie zwalniał?”. Przygotować się również należy na próby negocjacji, na płacz czy agresję… Liczyć się nawet trzeba z niekontrolowanymi zachowaniami, a nawet reakcjami zdrowotnymi. Umiejętnie przeprowadzona przez przełożonego rozmowa z pracownikiem może temu zapobiec. Outplacement pomaga też managerom odpowiedzialnym za przeprowadzenie zwolnień w poradzeniu sobie psychicznie z tą trudną sytuacją. Warto też pomyśleć o zarządzeniu posiadaną przez zwalnianych pracowników wiedzą. Zniknięcie z organizacji pracownika oznacza często odejście klientów, których obsługiwał albo unikalnej wiedzy, której nie posiada nikt inny.
Trzeba też pamiętać, że źle przeprowadzone zwolnienia pracowników mogą skutkować zburzeniem dobrego wizerunku firmy. Zła opinia o pracodawcy może ciągnąć się latami. A odbudowanie opinii może poza czasem i energią pochłonąć ogromne koszty finansowe. Outplacement wpływa znacząco na zachowanie wizerunku pracodawcy w oczach zwalnianych osób. Outplacement poza funkcją HR sprawdza się również jako narzędzie marketingowe i wizerunkowe.

Outplacement wspierający pracownika

Zwalniani pracownicy potrzebują pomocy natychmiast. Na „tu i teraz”! Zwłaszcza, że liczba firm zwalniających rośnie. Na jedno miejsce pracy przypadać będzie znacznie więcej kandydatów niż dotychczas. Praktyczna pomoc polega na jak najszybszym podjęciu współpracy z rekruterem w ramach outplacementu. Przy pomocy rekrutera uczestnicy outplacementu tworzą własne CV, profile w social mediach i uczą się wyszukiwać oferty pracy. Specjaliści prowadzący outplacement posiadają szczegółową wiedzę w tym zakresie. A to, co dla rekrutera łatwe i oczywiste, dla osoby, która od lat nie szukała pracy może być bardzo trudne. Przez kilka ostatnich lat technologia zmieniła się na tyle, że wymusiła zmiany sposobów poszukiwania pracy. Zwolniony pracownik może odczuwać w takiej sytuacji bezradność i niemoc. Niestety stany takie mogą się utrwalać. A pozostawanie bez zajęcia przeradza się w końcu w długotrwałe bezrobocie, a nawet zaburzenia nerwicowe. Outplacement dostarcza nie tylko narzędzi, ale również wsparcia psychologicznego i umiejętności niezbędnych do poszukiwania pracy. Co więcej, uczestnik dostaje możliwość konsultacji z rekruterem przez co najmniej kilka miesięcy. Ważny jest kontakt, jaki nawiązuje uczestnik z rekruterem. Dlatego do prowadzenia outplacementów oddelegowuje się jedynie osoby o wysokich zdolnościach nawiązywania relacji, budzące zaufanie i nadzieję. Z punktu widzenia uczestnika jest to niezwykle ważne. Dobra współpraca, poczucie sprawstwa nad poszukiwaniem pracy, wyznaczenie systematycznych działań i podtrzymanie takiego dobrostanu są kluczowe w procesie poszukiwania nowej pracy.

Outplacement wspierający człowieka

Ważną cechą outplacementu jest dobrowolność uczestniczenia w nim, a nawet w poszczególnych jego elementach. Tak jak różni są ludzie, tak różne mogą być reakcje na sytuację trudną. Zwolnieniu z pracy towarzyszą czasem poczucie wstydu czy wręcz upokorzenia, gniewu czy lęku. Rekruter z doświadczeniem umie tak poprowadzić uczestnika podczas programu outplacementu, aby stopniowo, ale jednak w dość krótkim czasie, mógł i chciał on uczestniczyć w wymagających otwarcia i zaangażowania elementach. Tak jest na przykład podczas symulowanej rozmowy rekrutacyjnej. Odpowiadanie na pytania w nienaturalnej sytuacji, poczucie skrępowania czy przyjmowanie uwag rekrutera dla uczestników bywają niełatwe. Nie mniej jednak przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej poprzez skorygowanie nietrafnych wypowiedzi, dostarczenie odpowiedzi na „trudne” pytania czy technik redukowania stresu są niezbędne. Wybierając usługę outplacementu zawsze należy się upewnić, że jego zakres obejmuje przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, a osoby go prowadzące posiadają odpowiednie zdolności interpersonalne, są empatyczne i po prostu są w stanie „po ludzku” potraktować osobę, którą organizacja zwolniła.
Cechą dobrego outplacementu jest też wybieralność jego elementów i elastyczność. Uczestnicy powinni mieć możliwość określenia tego, co im jest potrzebne. Pozwala to na dostosowanie działań rekrutera – prowadzącego do ich potrzeb. Ponadto, podczas realizacji procesu, prowadzący może położyć nacisk na dowolny aspekt poszukiwania pracy, który wspólnie z uczestnikiem uznają za ważny. Wyeliminować też można działania w kierunku uczenia tych zachowań, które uczestnik już ma rozwinięte i nie ma potrzeby się na nich nadmiernie skupiać.

Outplacement jako inwestycja w spokój

Porównując do kosztów innych usług HR, outplacement nie jest usługą drogą. Z punktu widzenia osób prowadzących, outplacement jest ukoronowaniem wykorzystania latami zdobywanych umiejętności i postrzegany jako świadczenie służące szlachetnym celom. Usługę dla zwolnionych pracowników opłaca ich pracodawca. Dzięki outplacementowi firma zachowuje wizerunek dobrego pracodawcy i zapobiega szerzeniu negatywnych opinii w internecie czy wśród przyszłych kandydatów do pracy. Co ważniejsze pozwala na uspokojenie nastrojów wśród osób, którzy w organizacji pozostają. Zapobiega zatem rotacji pracowników. Co więcej, dzięki social mediom można zaangażować pracowników we wsparcie uczestników outplacementu. Nowoczesny outplacement dostarcza nie tylko praktycznych umiejętności i wsparcia, ale daje zarówno pracodawcy jak i zwalnianym pracownikom poczucie spokoju, wygasza poczucie winy i umożliwia zachowanie dobrych relacji.

Łukasz Radzikowski Talent Acquisition & Recruitment Specialist

KONTAKT

//enpirehr.pl/wp-content/uploads/2019/04/logo-hr-bialemale.png

Pomagamy pracodawcom znaleźć najlepszych pracowników, a pracownikom ich pracę marzeń.

klauzula

Administratorem danych jest
ENPIRE SP. z o.o.,
ul. Toruńska 151, 85-880 Bydgoszcz.

Pełny obowiązek informacyjny
dostępny jest na:

enpirehr.pl/klauzula-informacyjna